wtorek, 2 października 2018

Artystyczna dusza Marka Pawelca

 Artystyczna dusza Marka Pawelca
Urodził się w Kleszczewie, przyszłą żonę poznał w Zblewie  i tu mieszkają.
           Pana Marka poznałem przed trzydziestu laty, kiedy rozpocząłem budowę domu w tej wsi. Jest wziętym stolarzem, ale i rzeźbiarzem. A z rzeźbą to było tak.
             Był rok 1998. Rozpoczęły się przygotowania do wizyta naszego papieża Jana Pawła II w Polsce. Było wiadomo, że ma przyjechać  do Trójmiasta. Przy wyborze miejsca brano pod uwagę Sopot i Gdynię. Ostatecznie władze kościelne i administracyjne zadecydowały, że ołtarz papieski stanie na hipodromie w Sopocie. Scenograf pan Marian Kołodziej opracował cały plan sytuacyjny i zaproponował, by wystrój ołtarza papieskiego wykonali rzeźbiarze ludowi z Pomorza. Z racji pełnionej przeze mnie funkcji prezesa Oddziału Gdańskiego Stowarzyszenia Twórców Ludowych, organizatorzy całego przedsięwzięcia poprosili mnie o pomoc w naborze rzeźbiarzy do wystroju ołtarza. To niebyło trudne, wielu znałem osobiście, o wielu słyszałem. Tutaj pomyślałem o stolarzu Marku Pawelcu i zaproponowałem mu wykonanie krzyża z pasyjką do ołtarza papieskiego. Marek pasyjkę wyrzeźbił, krzyż wykonał i dzieło to stanęło w sąsiedztwie mojego krzyża na prawym skrzydle ołtarza papieskiego. I tak zaczęła się przygoda Marka Pawelca z rzeźbą. Najważniejsze, że nie był to epizod – artystyczna praca w drewnie trwa do dziś. Dowodem jego działalności artystycznej są liczne kapliczki przydrożne i krzyże stojące na terenie Kociewia. Najwięcej serca i swych umiejętności artysta włożył w wykonanie kopii Matki Bożej Łąkowskiej z XIX wieku. Oryginał znajduje się w Muzeum Ziemi Kociewskiej w Starogardzie, natomiast kopia zajęła miejsce oryginału w Bożej Męce  w Zblewie u zbiegu ulic – Głównej, Kościelnej, Chojnickiej, Dworcowej i Północnej.
Marek Pawelec wypracował swój własny styl, co jest cenną cechą każdego artysty.
Gdańsk 6 czerwca 2018                                                    Edmund Zieliński

Ps. Umiejętności Marka Pawelca i niebywałe zaangażowanie w rzeźbie ludowej, znalazło swoje odzwierciedlenie podczas rozpatrywania wniosku M. Pawelca o przyjęcie do Stowarzyszenia Twórców Ludowych. Tutaj Rada Naukowa działająca przy Zarządzie Głównym STL jednogłośnie podjęła uchwałę o przyjęciu pana Marka Pawelca w poczet członków tej organizacji.  Stało się to 10 września 2018 r.

Gdańsk 2 października 2018